Pływanie kajakiem po rzece Splendid Santa Fe w High Springs, FL

Autor: Nancy Ferri

Możesz się zastanawiać, czy Florydyjczycy kiedykolwiek znudzili się ogromną liczbą jezior, rzek, źródeł i mil wybrzeży Atlantyku i Zatoki Perskiej, które stan ma do zaoferowania. Żartujesz? Jest tu o wiele więcej wodnych eskapad, niż ci miłośnicy parków wodnych chcieliby, abyś uwierzył. Przygotuj się na przygodę w północnej Florydzie.

Trzydzieści minut na północny zachód od Gainesville, tak, fani UF Gator Gainesville, leży miasto High Springs, liczące 6000 mieszkańców. Chociaż nie szczyci się studenckim klimatem Gators, jego mieszkańcy są całkiem zadowoleni z utrzymywania wiejskiego i cichego, spokojnego nastroju.

Park stanowy O’Leno

Pojawiła się okazja na 4-dniowy pobyt w High Springs O’Leno State Park, zbudowanym w latach 30. XX wieku przez Civilian Conservation Corps i jednym z pierwszych parków stanowych na Florydzie.

Jego 6 000 akrów oferuje pole kempingowe składające się z 60 miejsc elektrycznych / wodnych, a także dwóch grupowych, prymitywnych kempingów. Część parku zapewnia interpretacyjną wycieczkę audio (przez telefon komórkowy) po zabytkowych budynkach pozostawionych po dawnym mieście Keno, wysokiej na 52 stopy zabytkowej kładce wiszącej przecinającej rzekę Santa Fe, muzeum CCC, centrum przyrody i kilometry szlaków rowerowych i pieszych.

Rzeka Santa Fe faktycznie znika w punkcie Parku Stanowego O’Leno, intrygującego elementu tej rzeki. Podróżuje pod ziemią przez wapienne jaskinie zwane systemem Bellamy Cave, aby wypłynąć 3 mile w dół rzeki w River Rise Preserve. Santa Fe zaczyna się w pobliżu Gainesville i biegnie na zachód 75 mil, po czym wpada do rzeki Suwannee.

Główną misją naszej wyprawy było zbadanie niewielkiej, ale rewelacyjnej części tych 75 mil.

Przewodnik wiosłowania

Departament Ochrony Środowiska na Florydzie oferuje wiele doskonałych przewodników wiosłowych. Wykres 2 na poniższej stronie pokazuje rampę dla łodzi High Springs na NW 210ten Ln i nasze miejsce na wynos Rum Island. Strony 5-6 oferują dobre wyjaśnienie 26-milowego szlaku wiosłowego Santa Fe i wszystkich jego punktów dostępu. https://floridadep.gov/sites/default/files/Santa%20Fe%20Guide_0.pdf

Koty pasterskie

Było nas siedmioro w naszej podróży do Santa Fe w ten chłodny, znowu/znowu lekki deszczowy poranek. Postanowiliśmy zaplanować własny transport od początku do końca. Jak większość ludzi wie, wypasanie kotów nie jest łatwe, dlatego często w ten sposób zwracaliśmy się do naszej grupy. To, co okazuje się najlepszymi intencjami, aby zacząć wcześnie, kończy się zazwyczaj godziną nieobecności, ponieważ jeden lub dwa „koty” nie są w stanie dostosować się do mentalności stada. Dzisiaj nie byłoby inaczej, ale takie jest życie.

Mój mąż Dave i inny przyjaciel byliby „transportowcami”. Załadowaliśmy kajaki i wyruszyliśmy na rampę High Springs Boat Ramp, 6 mil na południe od parku stanowego. Pozostawiając kajaki tutaj, a ja ich pilnowałem, Dave i przyjaciel pojechali do punktu końcowego, Rum Island County Park, kolejne 7 mil na południe, aby wysadzić jedną z ciężarówek.

Lokalizacje wahadłowców działały idealnie, a nasze stado w magiczny sposób zebrało się razem ze wszystkimi teraz na rampie dla łodzi w High Springs. Byliśmy gotowi do wyruszenia w nasze 7-milowe wiosło w dół rzeki po wspaniałej rzece Santa Fe.

Przygoda się zaczyna

Wiadomo, że Santa Fe, podobnie jak wiele rzek północnej Florydy, czasami zaleje. Park stanowy ma drewnianą belkę w pobliżu rzeki, która oznacza lata i poziomy powodzi od 1964 roku. Historyczny szczyt został odnotowany na 67 stóp w 1948 roku. Miesiące zimowe zwykle nie są czasem, kiedy trzeba się martwić o powódź.

Zostaliśmy ostrzeżeni przez personel parku, żebyśmy trzymali się prawej strony podczas wiosłowania. W większości tak zrobiliśmy, ale znaleźliśmy kilka dużych skał, aby uniknąć tych leżących wzdłuż dna rzeki.

Dziś rzeka była cicha. Jedyne osoby, które zauważyliśmy na naszej trasie, to nasza siódemka, co nam odpowiadało. Przy dzisiejszym zachmurzonym niebie rzeka przybrała ciemniejszy, garbnikowy charakter, jednak patrząc prosto z kajaka można było zobaczyć przejrzystość, wzrost sałaty wodnej i długolistne trawy rosnące pod tobą lub dostrzec przepływającego żółwia.

Zaryzykowaliśmy mniej niż 2 mile, kiedy mieliśmy zaszczyt ujrzeć dwie figlarne wydry na linii brzegowej. Siedzieliśmy, obserwując, jak ta dwójka wyskakuje w górę iw dół, pływa w tę iz powrotem, a nawet jeden z nich zabawiał nas, wsuwając się na zwalone drzewo, aby spojrzeć na nas tak krótko. Robiłem co w mojej mocy, aby zrobić zdjęcie, ale wydry są nieśmiałe i szybkie, wolą grać „złap mnie, jeśli potrafisz”, im bliżej podpływaliśmy do nich.

Na Mile 3 przepłynęliśmy pod innym punktem dostępu do rzeki, Hwy. 27 Most. Podczas gdy rzeka może mieć czasami silniejszy nurt ze względu na wyższy poziom wody, dziś okazała się bardziej przejażdżką „leniwą rzeką”, pozwalającą nam na łatwy krok wiosłowy i czas na podziwianie piękna, poszukiwanie dzikiej przyrody i bycie na wypatruj wielu źródeł, które mijaliśmy po drodze.

Podczas tego 7-milowego wiosłowania mijaliśmy 11 źródeł znajdujących się w Santa Fe, jak pokazano na mapie rzeki w High Springs Boat Ramp. Ogromna ilość źródeł słodkiej wody na Florydzie jest sama w sobie zjawiskiem naturalnym. Zrozumienie systemu wodonośnego i jego znaczenia dla tego stanu jest warte wyszukania w Google, aby naprawdę docenić „prawdziwą Florydę” i dlaczego zachowanie warstwy wodonośnej jest nieocenione dla jej ekosystemu.

Niektóre sprężyny były ledwo zauważalne, podczas gdy inne zapewniały wyboj lub podkręcenie prądu. Krzyczeliśmy, woo hoo, gdy nasze kajaki poruszały się trochę szybciej, albo trochę skręcały i obracały, gdy jechaliśmy nad jedną z tych nieznanych sprężyn bulgoczących pod nami.

Poe Springs

Największe źródło podczas naszej podróży napotkaliśmy na Mile 6, Poe Springs. Poe Springs to park do użytku dziennego dla tych, którzy chcą ochłodzić się w krystalicznie czystej wodzie. Z Poe Springs codziennie do rzeki Santa Fe wypływa 45 milionów galonów wody o temperaturze 72 stopni. Naszym planem było wpłynięcie do Poego i przyjrzenie się temu głębokiemu na 25 stóp źródłu. Wyglądało na to, że park nie ma nikogo w ten chłodny, ponury dzień, więc wydawało się, że to świetny czas na małą eksplorację.

Kilku z nas z całych sił wiosłowało przeciwko bulgoczącej, źródlanej wodzie wpadającej do rzeki, jednak nie byliśmy w stanie wiosłować zbyt daleko. Jakkolwiek próbowaliśmy, nie byliśmy w stanie wydostać się poza wapienne wychodnie pod nami. Byliśmy przekonani, że woda podniosła się zaledwie o 6 cali, mogliśmy cieszyć się pływaniem nad tym pięknym źródłem.

Niestety, nie miało tak być, ani nie mogliśmy mieć wystarczająco bezpiecznych podstaw, aby przenosić nasze kajaki na wiosnę. Następnym razem, następnym razem.

Dzika przyroda

Można by się spodziewać, że na tym odcinku rzeki zobaczymy całkiem sporo, jednak nie jesteśmy pewni, czy była to pogoda, czy tylko jeden z tych dni, które nie są przeznaczone dla zwierzątek na spacery. Podczas gdy trafiliśmy na dwie zabawne wydry, zobaczyliśmy tylko kilka żółwi o żółtym brzuchu, skaczące ryby, które podnieciłyby każdego rybaka, i kilka ptaków wodnych. Słyszeliśmy sowy, więc je policzymy.

Można by pomyśleć, że na tak dużej rzece aligatory będą zawsze obecne. Z jakiegoś powodu Santa Fe nie jest znane z dużej populacji aligatorów. To nie znaczy, że niektórych tam nie ma, ale ani jednego nie widzieliśmy.

Naga Ed

Zgaduję, że większość czytających ten artykuł nie słyszała o Johnie Edwardzie Wattsie, znanym również jako Naked Ed. Legenda w jego własnym umyśle? Nie, Ed był przyjazną postacią, czytając o tych, którzy go spotkali i jest legendą dla tych, którzy kochają źródła rzeki Santa Fe.

Pochodzący z pobliskiego Lake City Ed natknął się na Lily Springs podczas spływu kajakowego rzeką ponad 20 lat temu. Zakochał się w Lily Springs, prywatnej działce, ale okazało się, że jest pełna śmieci i zaniedbana. Zapytał właściciela, czy mógłby to posprzątać i zadbać o to miejsce.

Co zaskakujące, właściciel zgodził się i dał Edowi 20-letnią płatność bez leasingu. Urodzony z „choroba kruchych kości”, Ed nie mógł pracować i przeszedł na niepełnosprawność. Stało się to nie tylko miejscem, które można nazwać domem, ale także pracą, którą kochał. Zbudował chatę z trawy (w końcu jedną na palach) i oświadczył, że woli wiosenne życie i własne towarzystwo.

W końcu Ed zmodernizował się z elektrycznością i telefonem. Utrzymywał kontakt z placówką kajakową, aby zobaczyć, ilu wioślarzy może każdego dnia zmierzać w jego stronę. Ed lubił witać wioślarzy z Lily Springs iz szacunku nosił przepaskę na biodra, gdy spodziewał się zobaczyć ludzi, ale nazwa się przyjęła, ponieważ niektórzy nadal byli świadkami Eda jako Nagiego Eda.

W 2017 roku Ed, mający wtedy około 60 lat, „przeszedł na emeryturę”. Utrzymywał Lily Springs w nieskazitelnym stanie, bez alkoholu i nalegał, żeby go spakować, spakować się mentalnie dla każdego, z kim miał kontakt. Nagi Ed był w końcu całkiem niezłym facetem.

Bitwa o Nestle

Przez ostatnie 15 lat rada wolontariuszy w północnej Florydzie (OurSantaFeRiver.org) starała się walczyć z Seven Springs Water Company przed uzyskaniem taniego pozwolenia na swobodne pobieranie miliona galonów wody dziennie ze źródeł rzeki Santa Fe.

Seven Springs Water z kolei sprzeda ją firmie Nestle, która będzie butelkować wodę źródlaną z Florydy z prędkością 6000 butelek na minutę i sprzeda ją reszcie świata. To dużo wody i dużo plastiku! Floryda nadal jest zalewana innymi firmami wodociągowymi, które rutynowo otrzymują pozwolenie lub proszą o to samo.

Walka trwa nadal, aby uratować źródła Florydy i jej warstwę wodonośną. Zwolennicy o podobnych poglądach mogą pomóc wyeliminować plastik i potrzebę używania wody źródlanej, zmniejszając potrzebę kupowania wody butelkowanej. Dowiedz się więcej o krokach, które możesz podjąć na www.floridaspringsinstitute.org.

Wyspa Rum i nie tylko

Rum Island, bezalkoholowy park hrabstwa w Ft. White ma swoją nazwę od lokalnych operacji przemytu i bimbru na początku XX wieku. Dla nas służył jako nasz punkt wyjścia na Santa Fe przy Mile 7?

Tuż za tym punktem wyjścia było kilka źródeł, które mieliśmy nadzieję odkryć, ale tych siedmiu kajakarzy było wilgotnych, zimnych i wciąż musieli ukończyć nasz prom powrotny.

Gilchrist Blue Springs, Ginnie Spring i Rum Island Spring były w pobliżu, ale zostałyby uratowane na nasze następne wiosło na Santa Fe. Dave i ja pojechaliśmy pewnego dnia do Gilchrist Blue Springs State Park, a lodowate błękitne wody źródlane były hipnotyzujące i zdecydowanie warte wyprawy kajakiem.

Wniosek

Po sprawnym transferze wahadłowym z powrotem na nasz kemping, wszyscy ogłosiliśmy ten dzień ogromnym sukcesem. Nigdy nie wiesz, co Matka Natura może rzucić w twoją drogę, ale z kilkoma chłodnymi temperaturami i kroplami deszczu tu i tam, wszyscy byliśmy zadowoleni, że wytrwaliśmy i zrobimy to od nowa.

Wskazówki: Planując wiosło na Santa Fe, sprawdź poziom rzeki, ponieważ zmieni się on w zależności od warunków burzowych i deszczowych, szczególnie w miesiącach letnich. Istnieje kilka przystanków kajakowych wzdłuż rzeki, jeśli chcesz zorganizować transfer lub musisz wynająć. Jeśli dostępne są dwa pojazdy, trochę badań i dobre mapy dojazdowe mogą ułatwić sobie samodzielną podróż.

Dziękujemy za wkład w poszanowanie i ochronę źródeł i wód Florydy.

„W każdym spacerze z naturą otrzymuje się znacznie więcej, niż chce”. ~ Ansel Adams.